تیتانیوم دی اکسید با فرمول شیمیایی TiO2 ماده شیمیایی است که به طور طبیعی از معادن در سراسر جهان استخراج میشوند این ماده در سه نوع روتایل ،اناتاز و بروکیت شناخته میشود کاربرد زیادی در صنایعی مانند تولید رنگ،لاک و لعاب دارند.

خواص و ویژگی ها

فرمول شیمایی TiO2:

جرم مولی: 79.866   گرم بر مول

نقطه ذوب :1843 درجه سانتی گراد

نقطه جوش: 2972 درجه سانتی گراد

ضریب شکست اناتاز: 2.488

ضریب شکست بروکیت: 2.583

ضریب شکست روتایل: 2.609

نام های دیگر: Titania ، روتیل ، آناتاز،brookite

 

روش تولید

 دی اکسید تیتانویم به صورت طبیعی از معادن درسرتاسر جهان استخراج میشود. این ماده معدنی در سه نوع روتایل ،آناتاز و بروکیت به وجود می اید و به اضافه این موارد دو نوع دیگر که به دو صورت فشار بالا در دستگاه های بلوری مونوکلینیک بادلییت و اورتورومبیک دی اکسید سرب پدید می اید سنگ معدن ایلمنیت گسترده ترین سنگ معدن دی اکسید تیتانیوم است و در مرتبه دوم متعلق به سنگ روتیل است که 98 درصد ان را دی اکسید تیتانیوم تشکیل میدهد. بسته به نوع مواد اولیه ای که استفاده میشود این ماده دارای روش های تولید مختلفی است.مرسوم ترین روش برای تولید دی اکسید تیتانیوم استفاده از سنگ معدن ایلمنیت با استفاده از سولفوریک اسید است که برای حذف اکسید اهن از این اسید استفاده میشود 

کاربرد ها

این ماده به دلیل خواص ویژه دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد از جمله: رنگ دانه یا پیگمنت، توید کرم های ضد افتاب ، فوتوکاتالیست ،الکترولیت جامد ،هادی مختلط، نیم رسانا یا نیمه هادی  و .

رنگدانه

این ماده به دلیل ضریب شکست بالا و روشنایی زیاد در صنایع تهیه و تولید پیگمنت یا رنگدانه سفید بسیار پر کاربرد است .  این خاصیت باعث کاربردهای بیشتری میشود مثلا وقتی این ماده به صورت یک فیلم نازک رسوب میکند در برخی از اینه های دی الکتریک یا سنگ های زینتی ایجاد پوشش انعکاسی نوری ویژه ای میکند . این ماده به عنوان رنگ دانه در تنظیم شفافیت و سفیدی استفاده میشود.

کرم های ضد افتاب

این ماده به عنوان عامل رنگدانه  و قوام دهنده در صنایع تولید لوازم ارایشی و محصولات مراقبت از پوست در تولید کرم های ضد افتاب استفاده میشود.از دیگر ویژگی هایی که استفاده از این ماده را در تولید کرم های ضد افتاب مناسب میکند شاخص شکست و ضریب انعکاس بالا ، قابلیت جذب اشعه ماورا بنفش  یا اشعه UV  است.

علاوه بر این در رنگدانه هایی که برای ایجاد تتو و خالکوبی روی پوست استفاده میشود این ماده استفاده میشود. در تولید ابزار و مدادهایی که برای بند اوردن و جلوگیری از خونریزیهای سطحی استفاده میشود نیز این ماده کاربرد دارد.

 

 


دانستنی های شیمی ماده ,استفاده ,میشود ,تولید ,اکسید ,ضریب ,استفاده میشود ,ضریب شکست ,اکسید تیتانیوم ,سانتی گراد ,معدن ایلمنیت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تب و تاب (تحصیل) تخفیف ویژه ابراهیم صنوبر ContentPublic بهترین های سال ویکیپدیای من پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان تیراژه حامیران استیل