کلرید باریم یکی از ترکیبات شیمیایی معدنی با فرمول شیمیایی BaCl2 میباشد که از طریق برهم کنش مستقیم باریم با کلر سنتز میشود .این ماده به شکل جامد و پودر سفید رنگ است که حلالیت بالایی در آب دارد . این نمک باریم رنگ زرد متمایل به سبز به شعله میبخشد.

خواص و ویژگی ها

وزن مولی: خشک 208.23 گرم بر مول

دی هیدرات 244.26 گرم بر مول

دمای جوش : 1560 درجه سانتی گراد

دمای ذوب: 962 درجه سانتی گراد

دانسیته: خشک 3.856 گرم بر سانتی متر مکعب و دی هیدرات 3.0979 گرم بر سانتی متر مکعب

حلالیت در آب در دمای 20 درجه سانتی گراد: 35.8 گرم در 100 میلی لیتر

واکنش تولید

روش تولید این ماده شامل یه واکنش دو مرحله ای میباشد ومرحله اول شام واکنش دادن باریت با کربن در دمای بالا میباشد  که طی این واکنش BaS تولید میشود و بعد از واکنش این محصول واسطه با اسید کلریدریک کرید باریم تولید میشود . برای تولید کلرید باریم هیدراته از واکنش باریم هیدروکسید یا کربنات باریم با هیدروکریدریک استفاده میشود.

این ماده سمی است و به دلیل سمیت بالای آن نمیتوان در موارد گسترده ای در صنعت و آزمایشگاه از ان استفاده کرد.

این ماده در صنایعی مانند تصفیه پس اب ،پایدار کننده PVC روان کننده روغنی ،تولید مواد شیمیایی مانند کرومات باریم و فلوراید باریم اشاره کرد.علاوه بر موارد ذکر شده کلرید باریم به دلیل بخشیدن رنگ زرد متمایل به سبز به شعله در تولید محصولات آتش بازی مورد استفاده قرار میگیرد.

کشور های چین ،ژاپن و هند در منطقه اقایانوس ارام بیشترین سهم ار تولید محصولات تصفیه آب و پساب را به خود اختصاص داده اند .صنایع تصفیه آب و پساب، تولید پلیمر های PVC، صنایع تولید  فولاد،صنایع تولید رنگ و پلیمر و پوشش دهنده های سطوح از اصلی ترین مصرف کنندگان کلرید باریم میباشند و افزایش روز افزون تولیدات این صنایع و استفاده بیشتر بشر منجر به افزایش میزان تولید محصولات شیمیایی و کلرید باریم و تقاضایی بیشتر در منطقه آسیایی اقیانوس ارام که به APAC موسوم است شده است.در کشور های حاشیه خلیج فارس نیز به دلیل کمبود منایع آب شیرین و با افزایش رشد جمعیت نیاز به اب شیرین و تاسیسات تصفیه آب رشد چشمگیری داشته است که انتظار میرود در اینده ای نه چندان دورمیزان تقاصا صنایع تصفیه اب در این کشور ها افزایش یابد .

سمیت و ایمنی

نمک های عنصر باریم در آب محلول و به شدت سمی هستند . از ترکیبات شیمیایی سدیم سولفات و منیزیم سولفات به عنوان پادزهر کلرید باریم استفاده میشود . زیرا تشکیل سولفات باریم میدهند که ترکیبی نامحلول در اب است و غیر سمی میباشد . .

استنشاق بخارات حاوی کلرید باریم ،بلیعدن این ماده شیمیایی و تماس آن با پوست بدن یا چشم به دلیل سمی بودن منجر به تحریک و اسیب دیدگی سیستم تنفسی ،تحزیک پوست ،چشم،سوختگی پوستی ،و. از جمله عوارض تماس با این ماده شیمیایی سمی میباشد .

 


دانستنی های شیمی باریم ,تولید ,کلرید ,شیمیایی ,واکنش ,ماده ,کلرید باریم ,سانتی گراد ,درجه سانتی ,تولید محصولات ,صنایع تصفیه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلودها vapormo shop مجله اینترنتی پرستو کلاس ششم محسن احمدی کالای ارزان نهایی 99